5 tips om meer inzicht te krijgen in het koopgedrag van je klanten.
Thomas Janssen |Om je bedrijfsresultaten te kunnen verbeteren, is het belangrijk om zoveel mogelijk te weten over het koopgedrag van je klanten. Dat dit nodig is weet je ongetwijfeld wel, maar dat inzicht ook daadwerkelijk krijgen, is best lastig. Toch?
Meten is weten. Een uitspraak die iedereen wel kent, maar die door lang niet in iedere onderneming wordt toegepast. Waarom niet? Omdat veel ondernemers simpelweg niet weten hoe. Hoe kun je bijvoorbeeld het koopgedrag van de klanten ‘meten’? In deze blog geven we vijf tips hoe je hier meer inzicht in kunt krijgen.
Tip 1: Traffic van bezoekers registreren
Om te weten hoeveel bezoekers je in je winkel of op je website hebt én welke delen van de winkel of website wel of niet in trek zijn, is het aan te raden de traffic van je bezoekers te registreren. In het geval van een website of webshop zijn deze gegevens met een analysetool – zoals Google Analytics – eenvoudig te bekijken. In een fysieke winkel kunnen traffic-gegevens worden geregistreerd middels virtuele ‘poortjes’ die vastleggen hoeveel personen er in de winkel komen, op welke momenten en – in het geval van een grotere winkel – op welke afdelingen.
Tip 2: Bepalen wat de toppers in je assortiment zijn
Registreer per product de verkoopaantallen. Welke producten zijn het meest in trek? En welke blijven (te) lang in de winkel liggen zonder verkocht te worden? Wellicht weet je wel welke producten goed en minder goed verkopen, maar heb je ook de precieze cijfers helder? En ook belangrijk: weet je ook welke producten voor de hoogste omzet zorgen en het beste rendement hebben?
Tip 3: Koopmomenten analyseren
Welke dag van de week voor jouw winkel de beste dag van de week is, dat weet je wellicht wel. Maar weet je ook hoeveel beter deze is in vergelijking met de minste dag van de week? En heb je ook inzicht in de beste verkooptijdstippen gedurende de dag? En welke periodes of dagen in het jaar jou het meeste opleveren of juist helemaal niet rendabel zijn? Zet alle momenten waarop je jouw producten verkoopt op een rijtje.
Tip 4: Specificaties per transactie vastleggen
Wil je heel specifiek inzicht in het koopgedrag van je klanten krijgen? Verzamel dan per transactie zoveel mogelijk gegevens. Welke medewerker heeft het product verkocht, wat is de inkoop- en verkoopprijs van het product, welke producten zijn er in één transactie verkocht, is er een korting gegeven? Al deze gegevens geven inzicht in het koopgedrag van je klant.
Tip 5: Alle verzamelde gegevens combineren
Goed, dan heb je alle ‘losse’ gegevens zoals bezoekersaantallen, verkoopaantallen per product en koopmomenten verzameld. Maar wat kun je er eigenlijk mee? Het zijn zoveel gegevens dat je wellicht door de bomen het bos niet meer ziet. En al die gegevens bekijken kost natuurlijk ontzettend veel tijd. Wat is dan eigenlijk de waarde? Daar kunnen we kort over zijn: de échte waarde en het maximale inzicht ontstaat wanneer je al die gegevens met elkaar combineert. En dat kan snel en efficiënt met een Business Intelligence tool.
Business Intelligence voor jouw winkel en/of webshop
Begint je ondernemershart sneller te kloppen bij het idee dat je met Business Intelligence uit al die data zulke waardevolle inzichten kunt krijgen? En dat deze je kunnen helpen om je bedrijf verder te laten groeien? Download dan nu onze Business Intelligence brochure en zie hoe BIQ jou kan helpen om het rendement en de omzet van je onderneming te verhogen.