Nieuws & Blogs

Bestaand bedrijf overnemen - Zo begeleiden wij jou naar de juiste match (1)

|
Bestaand bedrijf overnemen  - Zo begeleiden wij jou naar de juiste match

“Ik wil mijn onderneming laten groeien”, wordt door veel ondernemers uitgesproken als kéiharde ambitie. Maar hoe maak je deze ambitie concreet? Een succesvolle groeiambitie vraagt om een helder plan en de juiste keuzes. Bij Bol Adviseurs begrijpen we dat groei niet alleen draait om cijfers, maar ook om inzicht, (groei)strategie en de juiste aanpak. Of je nu denkt aan groei middels een overname, productuitbreiding of ketensamenwerking: wij staan naast je om jou te begeleiden bij elke stap.  

Met deze blog staan we aan de start van een inspirerende reeks waarin we je meenemen in het proces van een succesvolle bedrijfsovername. We laten stapsgewijs zien, hoe wij met jou werken aan een helder groeiprofiel en passend strategisch zoekprofiel, zodat je met vertrouwen de juiste overnamekandidaat kunt vinden.  

Stap 1: Samen analyseren - Waar staat jouw onderneming nu?

De basis voor groei begint met een goed beeld van jouw onderneming. Vanuit onze ervaring is ons eigen Bol Denkkader: 6 Perspectieven ontwikkeld die de belangrijkste bouwstenen van jouw onderneming belichten. Deze zes perspectieven vormen de rode draad voor alles wat organisaties vandaag de dag doen op gebied van innovatie, klant & markt, interne organisatie, financieel, leiderschap en communicatie. 

 

Wat maakt jouw organisatie onderscheidend en waar liggen je kansen binnen de zes perspectieven?

Het zijn de vragen waarmee we jouw onderneming in kaart brengen:  

  • Innovatie: Hoe toekomstgericht is je aanbod? Wat wil je veranderen, verbeteren en vernieuwen?  
  • Klant & markt: In hoeverre speel je in op klantbehoeften en trends? Welke andere partijen heb je hierbij nodig?  
  • Interne organisatie: Hoe effectief zijn je processen en functioneren je mensen? Welke mensen, middelen en processen heb je nodig?  
  • Financieel: Wat is de financiële gezondheid en slagkracht van je onderneming? Wat zijn de kosten/opbrengsten op korte en lange termijn?  
  • Leiderschap: Wie is er verantwoordelijk voor het succes? Hoe wordt de onderneming door de leiders geïnspireerd?  
  • Communicatie: Hoe communiceren we naar collega’s en klanten? Hoe brengen we de markt in beweging?   

Samen brengen we jouw onderneming in kaart. Op deze manier wordt het duidelijk waar jouw onderneming toegevoegde waarde levert en welke onderdelen aandacht, verandering en daarmee groei en ontwikkeling behoeven. Waar blink je uit? Waar liggen kansen? Dit 360 graden beeld vormt de basis voor een groeiprofiel dat aansluit op jouw ambitie en organisatie.  

Stap 2

 In ons volgende blog gaan we samen aan de slag met het vormgeven van jouw groeiprofiel – de 2e essentiële stap om een overname te laten aansluiten bij jouw ambities en toekomstplannen. Een succesvolle overname doe je niet alleen en daarom laten we zien hoe je deze route samen met de juiste mensen uitstippelt. Benieuwd hoe je hier grip op krijgt? Blijf ons volgen en mis geen stap in dit proces!