Hoe leer je zakelijk 'nee'-zeggen als ondernemer?
Robèrt Meijer |Onze ervaringen in de zakelijke wereld leren ons dat het voor voor sommige ondernemers moeilijk om nee te zeggen. In de huidige turbulente tijden voelen ondernemers zich onzeker of zijn ongerust omdat ze geen mogelijke deal of klant willen verliezen. Toch is het belangrijk om ook in die situaties zakelijke grenzen te durven stellen en effectief nee te zeggen, zonder schade aan te richten, omdat anders de (financiële) schade voor jezelf te groot is. In deze blog bespreken we hoe je assertiever kunt worden en hoe je nee kunt zeggen zonder jezelf of je bedrijf te schaden.
De gevolgen van het niet 'nee'-zeggen
Wanneer ondernemers geen nee durven of willen zeggen, kunnen er diverse gevaren ontstaan. Ze nemen meer verantwoordelijkheden op zich dan ze (financieel) aankunnen en dit kan leiden tot (financiële) druk, stress en vermindering van energie. Dit kan een negatieve impact hebben op de prestaties, het plezier van ondernemen en het succes van het bedrijf.
Eerlijkheid duurt het langst
Er zijn verschillende manieren om nee te zeggen zonder jezelf of jouw onderneming te schaden. Het is belangrijk om duidelijk en respectvol te communiceren en te benadrukken waarom je nee zegt en welke analyse heeft geleid tot een ‘nee’. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat jouw planning helemaal vol zit. Ook kun je suggesties doen voor alternatieven, zoals door het aanbieden van andere tijden, andere producten of andere diensten. Het is belangrijk om dit onderbouwd te doen waarbij rekening wordt gehouden met de gevoelens en de wensen van anderen. Hierdoor kun je zakelijke relaties behouden en jouw onderneming in een betere positie krijgen.
Eerlijkheid is een belangrijke factor in het effectief nee zeggen. Door eerlijk te zijn over je capaciteiten, prioriteiten en het waarom van jouw ‘nee’, bouw je vertrouwen op met zakelijke partners en klanten. Op de lange termijn levert dit, vaak ook financieel het meeste op, omdat je duidelijkheid creëert en verwachtingen beheerst. Door op een eerlijke en diplomatieke manier nee te zeggen, kun je op de lange termijn het meeste uit je zakelijke relaties halen.
Zo begin je met 'nee' leren zeggen!
Als je als ondernemer, door bijvoorbeeld toenemende liquiditeitsdruk, moeite hebt met 'nee' zeggen, kun je twee praktische tips toepassen om eenvoudig te beginnen. Maak eerst in de betreffende situatie voor jezelf duidelijk wanneer je wel tevreden bent en bepaal voor jezelf het belang aan de hand van de situatie als jouw ‘nee’ verkeerd afloopt. Hierdoor kun je beter beslissen wat je wel en niet aan kunt en wat het gevolg is van ‘nee’ zeggen is, zodat je tot verantwoorde besluiten komt die je ook kunt delen met jouw medewerkers. Dit levert op dat zij ook mee kunnen in het hoe en waarom, zodat meerdere mensen van jouw bedrijf dit standpunt delen. Dit levert nog meer overtuiging en zelfvertrouwen op.
Hulp nodig? Wij staan voor je klaar!
In deze blog hebben we besproken hoe belangrijk het is voor ondernemers om in turbulente, onzekere tijden zakelijk 'nee' te leren zeggen en wat de gevaren zijn van niet 'nee' durven of willen zeggen. Daarnaast hebben we praktische tips gegeven over hoe je eenvoudig kunt beginnen met 'nee' leren zeggen en waarom eerlijkheid op de lange termijn het meeste oplevert.
Als je hulp nodig hebt bij het verbeteren van je ondernemersvaardigheden, het leren zeggen van nee of andere zakelijke uitdagingen, dan staan we bij Bol Adviseurs altijd klaar om je te ondersteunen. Onze adviseurs bieden onder andere ondernemerscoaching en leiderschapstrainingen aan om je te helpen bij het verbeteren van je zakelijke prestaties en het bewust bereiken van je doelen. Aarzel daarom niet om contact met ons op te nemen als je vragen of hulp nodig hebt.