Is Business Intelligence geschikt voor de detailhandel?
Thomas Janssen |Business Intelligence. Dat klinkt als een fancy iets voor megagrote ondernemers en multinationals. Niet voor de kleine kruidenier op de hoek. En dat klopt. Maar een miljoenenbedrijf hoeft je onderneming ook zeker niet te zijn. Ook al voor de wat grotere detailhandel met meerdere locaties is Business Intelligence wellicht een interessante optie.
Laten we eerlijk zijn, voor de kleine retailondernemer die één winkel runt waar hij dagelijks zelf op de werkvloer staat, is Business Intelligence geen rendabele investering. Hij of zij weet immers wel hoe de zaak loopt, welke producten populair zijn en welke niet, welke dagen van de week het drukst zijn en hoe laat elke dag de verkooppiek is. Op basis van die kennis kunnen eenvoudig aanpassingen in het assortiment en de verkoopstrategie worden doorgevoerd.
Ondernemen met meerdere winkels
Lastiger wordt het wanneer je als ondernemer in de detailhandel meerdere locaties hebt. Om dan een vinger aan de pols te kunnen houden en een optimale bedrijfsvoering te kunnen waarborgen, is een gestructureerde gegevensverzameling geen overbodige luxe. Business Intelligence zorgt in dat geval voor verhelderende inzichten op onder andere het gebied van de verkopen per product, per locatie en per dag. En daar hoef je als ondernemer zelf nauwelijks extra tijd in te steken en zeker geen extra medewerker voor aan te nemen. Het verzamelen, combineren en analyseren van alle gegevens gaat met BI namelijk volledig automatisch en analyses op maat – aan de hand van vooraf vastgestelde Key Performance Indicators – worden met één druk op de knop gemaakt.
Locaties vergelijken
Wat Business Intelligence voor de detailhandel vooral interessant maakt, is dat heel eenvoudig de resultaten per locatie kunnen worden vergeleken. Dat geeft vaak verrassende inzichten die kunnen bijdragen aan een verbetering van de bedrijfsvoering. Door de gegevens van de verschillende locaties te koppelen, kun je bijvoorbeeld zien dat product A bij winkel X zeer populair is, maar bij winkel Y een stuk minder. En waar ligt dat dan aan? Door verschillende gegevens naast elkaar te leggen, zou je bijvoorbeeld kunnen concluderen dat dit komt doordat winkel X een andere winkelindeling heeft.
Samen optimaliseren
Wellicht heb je voor iedere locatie een eigen filiaalmanager, die naar beste kunnen zijn of haar ding doet. Het mag duidelijk zijn dat daar met Business Intelligence absoluut nog wel wat te halen valt, aangezien de resultaten per winkel zullen verschillen. Waar de een wellicht hogere verkopen behaalt met producten in de aanbieding, zal de ander misschien juist betere resultaten behalen met de duurdere producten uit het assortiment. Door die inzichten uit de BI-analyses op tafel te leggen en gezamenlijk te bespreken, kunnen je medewerkers elkaar sturen en inspireren om zo de bedrijfsvoering te optimaliseren en betere resultaten te behalen.
Meer weten over BI?
Ben je een retailondernemer met meerdere locaties en wil je meer weten over de mogelijkheden van Business Intelligence. Vraag onze BI demo aan en ontdek of Business Intelligence bij jouw onderneming past.