Als leider ben je ondergeschikt
Paul Thijssen |Soms spookt er ietwat onheilspellend door mijn hoofd: Hoe houd ik de mensen in mijn team gemotiveerd? Hoe zorg ik dat ze hun talenten optimaal benutten? Hoe voorkom ik dat ze burned out of juist bored out raken? Leidinggeven is lang niet altijd eenvoudig. Als manager van de stafafdeling Controlling durf ik ook best toe te geven dat ik op dit punt nog genoeg te leren heb.
Bij goed leiderschap denk ik zelf vooral aan ‘autonomie faciliteren’. Ik wil voor mijn mensen best het doel aanwijzen, maar wil dan wel dat die medewerker het vervolgens op zijn of haar eigen manier probeert te bereiken. Ruimte voor persoonlijke invulling vind ik echt heel belangrijk. Het leuke van deze aanpak is dat mijn mensen met oplossingen komen, waaraan ik zelf nooit gedacht zou hebben. Ik heb als manager, als leider, slechts een coachende rol. Het begint met zoeken naar de juiste aansluiting: wat heeft deze persoon nodig? In die context vind ik managers in feite ondergeschikt aan hun medewerkers. Leiders zijn slechts ondersteunend.
Jezelf aansturen
Bol Adviseurs wil klanten positief verrassen. Dat vraagt iets van medewerkers. Tegelijkertijd laat zoiets zich niet regisseren. Een spannende uitdaging die leiderschap tot een belangrijk thema maakt voor de directie van Bol Adviseurs. Zij willen namelijk dat de creativiteit en de kracht bij medewerkers loskomt, zodat we concreet invulling kunnen geven aan de merkbelofte. Juist een te strakke aansturing kan er voor zorgen dat deze creativiteit verloren gaat. Je ziet daarnaast dat de jongere generatie een andere aansturing wenst. Hoe moet je hier nu mee om gaan? Hoe kunnen we hen het beste ondersteunen in hun ontwikkeling?
Toen Patrick Lambrechts namens de directie vroeg wie in de interne werkgroep Leiderschap en Communicatie wilden plaatsnemen, hoefde ik niet lang na te denken. Het onderwerp sluit naadloos aan bij mijn rol in het werk en bij een centraal thema uit mijn deeltijdstudie tot Register Controller: Personal Leadership Development. Anderen aansturen begint met jezelf aansturen. Het wordt me steeds duidelijker waar leidinggeven voor mij over gaat, maar vervolgens denk ik: Hoe doe je dat dan?! Dat kan ik binnen Bol nu heel praktisch onderzoeken.
Onderdeel van het geheel
Bij de collectieve zoektocht van onze werkgroep, naar hoe je mensen motiveert, ben ik eens bij mezelf te rade gegaan. Wat vind ik nu zelf prettig als medewerker? Want naast dat ik leidinggevende ben, héb ik ook een leidinggevende. Allereerst wil ik een leidinggevende die oprecht in mij geïnteresseerd is en betrokkenheid toont. Met feedback over wat niet goed gaat, maar ook met dat complimentje. Ik weet nog dat ik bij het kerstdiner openlijk een pluim kreeg van mijn baas. Dat is zo ongelooflijk veel waard. Je voelt je daardoor toch persoonlijk gezien. Gezien en gewaardeerd worden, kan overigens ook gewoon bij de koffieautomaat tijdens een informeel contact.
Daarnaast merk ik dat het mij persoonlijk sterk motiveert om te weten hoe het bedrijf ervoor staat. Fijn als mijn leidinggevende me stimuleert en met me meedenkt, zeker, maar ik wil ook dat mijn leidinggevende me over de stand van zaken op de hoogte houdt. Uiteindelijk ben ik een pragmaticus die van cijfers houdt. Als ik mijn schouders ergens onder zet, wil ik weten of we op de goede weg zijn. En ik wil me onderdeel voelen van de organisatie, in goede en in slechte tijden.