- Home ›
- Klantverhaal hoenderdaal fasteners
Klantverhalen
Veel meer focus op strategische doelen

In een niet-groeiende markt tóch een indrukwekkende expansie realiseren – het is niet ieder bedrijf gegeven. Hoenderdaal Fasteners in Veenendaal presteert het al jaren. Bij het bedrijf dat in 1966 als eenmanszaak werd opgericht, zijn vandaag de dag tientallen medewerkers actief. Algemeen directeur Bart Veldhuizen vertelt over de totstandkoming van de nieuwe, strategische visie.

Over Hoenderdaal Fasteners
“Als specialist in bevestigingstechniek leveren we de beste schroeven van sterke merken, waaronder onze eigen merken DynaPlus en Rotadrill. Rotadrill ken je misschien wel: in onze eigen coaterij voorzien we ieder jaar zo’n 80 miljoen Rotadrill-schroeven van de bekende rode punt. En in ons schroevenlab zoeken we continu naar innovaties om nóg betere schroeven te maken. Onze klanten zijn vooral groothandelaren in de technische branche, maar we leveren ook aan bouwmarkten.”
De uitdaging
“Toen ik in 2017 het stokje overnam van mijn vader, hadden we al circa 50 medewerkers in dienst”, vertelt Bart. “Een organisatie van die omvang vraagt om meer dan gezond opportunisme en de schouders eronder. We hadden behoefte aan strategie, focus en visie, gericht op de lange termijn. Ook wilden we meer grip krijgen op onze bedrijfsresultaten en -processen. Daar hadden we zelf een plan voor, alleen: hoe weet je of dat gaat werken? En hoe integreer je het in de praktijk? Daarom hebben we Bol Adviseurs benaderd.”
De oplossing
“Bol Adviseurs is een bedrijfskundige autoriteit met een schat aan ervaring. In ons geval hebben Guus van Hout en Sietske Schoenmaker-Ermens onder andere onze operationele denkwijze omgevormd naar een strategische, visionaire benadering. Via meerdere coachingsgesprekken, zowel één-op-één als met het voltallige MT, leerden we om over onze afdelingen heen te kijken en het belang van het grote geheel te zien. Vanuit dat vertrekpunt zijn we gaan werken aan nieuwe, heldere kpi’s, een Power BI-inrichting op maat en een jaarkalender met heldere actiepunten.”
De meerwaarde
“Onze kwartaaloverleggen zijn sindsdien meer gestructureerd en efficiënter. Cijfers en bedrijfsresultaten? Die hadden we al wel, maar nu weten we aan welke knoppen we moeten draaien om te werken aan het overkoepelende doel. We focussen op prioriteiten, hebben meer grip op processen en kunnen snel anticiperen, zoals bij het benutten van groeikansen. Steeds met onze overkoepelende doelen als leidraad. Bovendien werken onze MT-leden vanuit hun kracht. Ze voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen afdeling én voor het grote geheel. Die persoonlijke en professionele groei is prachtig om te zien.”
De samenwerking
“Een bedrijf begeleiden doe je niet vanuit een studieboek. Dat begrijpen ze bij Bol. Ze wilden vanaf moment één weten wat er binnen onze bedrijfsmuren speelt en hoe onze branche in elkaar zit. Dát is partnerschap. Dit jaar zagen we in het eerste kwartaal een omzetstijging van 12 procent. Natuurlijk is dat percentage het resultaat van meerdere factoren. Maar één ervan is Bol Adviseurs, want dankzij Guus en Sietske spelen we korter op de bal. Inmiddels lopen er alweer enkele projecten voor andere strategische vraagstukken. We zijn hartstikke tevreden met Bol aan onze zijde.”
Heb je een vraag naar aanleiding van deze referentie? Stel hem aan Guus
%20zakelijk/Guus%20van%20Hout%20-%20LR%20-%20Zakelijk.jpg)